دکتر تایلر هندریکس
سخنان والدین راستین
در بررسی کلمه خانواده (کجانگ) در زبان کره ای، دومین کاراکتر jeong (庭) مخفف باغ است. بعبارت دیگر، پدر و مادر و خواهر و برادر در یک خانواده مانند انواع گلهای رنگارنگ دوست داشتنی در یک باغ هستند. خانواده باید جایی باشد که در آن هر یک از اعضا بتوانند شاد باشند، آواز بخوانند و برقصند. اگر اعضای خانواده با هم دعوا کنند، باغ به بیابان تبدیل میشود. گل با شنیدن موسیقی موزون، رشد خوبی خواهد داشت، اما اگر موسیقی ناهماهنگ بشنود قادر به رشد نخواهد بود. در مورد خانواده هم همینطور است. وقتی اعضای آن ملودی عشق را میشنوند میتوانند به طرز شگفت انگیزی رشد کنند. آنچه آنها را به این کار وا میدارد قلب عشق است. (چان سانگ گیانگ ص 475)
یک خانواده لزوماً خوب نیست فقط به این دلیل که خانه خوب و محیطی خوب دارد. مهم نیست که خانه یا محیط یک خانواده چقدر کهنه باشد، یک خانواده خوب خانواده ای است که آن را به عنوان پناهگاهی برای استراحت و ایجاد پیوندهای عشقی که با وجود همه چالش های زندگی پایدار است، گرامی میدارد. در آنجا قلب والدین و فرزندانی را خواهید یافت که برای یکدیگر زندگی میکنند. این قلب زادگاه اصیل خاطرات میشود و انگیزهای را برای هدایت زندگی ما فراهم می کند. این اساس خوشبختی ماست. چرا اینطور است؟ چون در آن یک پیوند منحصر به فرد از عشق بین والدین و فرزندان وجود دارد. این یک پیوند خونی از عشق است که هیچ کس نمیتواند آن را جایگزین کرده و یا مورد تجاوز قرار دهد. آنجا است که عشق والدین و عشق برادر و خواهر نیروی محرکه ما میشوند. اعضای خانواده ما عزیزترین افراد در زندگی روزمره ما هستند. (چان سانگ گیانگ ص 477)
تحقیقات جامعهشناسی نشان میدهد که ازدواج سالم و زندگی خانوادگی کلید شادی شخصی و آرامش و پیشرفت اجتماعی است. خانوادههای طبیعی – خانوادههای مادامالعمر، متاهلینی با ساختار یک مرد و یک زن، عرضه کننده افرادی به اجتماع هستند که بهطور قابلتوجهی شادتر، سالمتر و موفقتر از خانوادههایی هستند که از هر ساختار خانواده دیگری بوجود آمدهاند. تحقیقات تاریخی نشان میدهند که جوامعی که زندگی خانوادههای طبیعی را حفظ میکنند، رشد کرده و شکوفا میشوند اما جوامعی که موفق به حفظ خانوادههای طبیعی نمیشوند، فرو میپاشند.
این بدان معناست که از منظر ایجاد آرامش و سعادت در این دنیا، وظیفه اصلی دین، ترویج ازدواج سالم و زندگی خانوادگی است. اما متاسفانه هیچیک از مذاهب چنین نکردند و در واقع، حتی آن را به عنوان یک هدف اصلی برای خود در نظر نگرفتند.
جنبش مذهبی والدین راستین، این امر را هدف اصلی فعالیتهای خود قرار داده است. آنها به بشریت میآموزند که خدا والدین بهشتی ما است که جهان را بر اساس طرح خانواده خدامحور آفرید و ما را با این مسئولیت ایجاد ازدواج سالم و زندگی خانوادگی در آن جای داده است. طبیعتاً پدر راستین تعهد ایمان مؤمنان را با پیمان خانواده و اجرای آن در زندگی تعریف کرد. در سه دهه آخر زندگیاش، او و مادر مون برای آموزش ایدهآل خداوند در زندگی خانوادگی به عنوان کلید صلح جهانی، با تورهای سخنرانی تمامی نقاط مختلف جهان را زیرپا گذاشتند.
بر اساس آموزههای کانون خانواده یا تعالیم والدین راستین، خانواده هدف ابدی خداوند از خلقت و مسکن ابدی او بر روی زمین است. خدا عشق است و تجسم اصلی عشق در آن روابط صمیمی روحی-روانی-زیستی است که فقط در درون خانواده شکل میگیرد. این نشان میدهد که عمیق ترین راهنمای معنوی هفتگی را میتوان در روابط خانوادگی بتوصیر کشید. بر اساس تمامی این مطالب، من پیشنهاد می کنم که برنامه های راهنمای معنوی را با هدف ایجاد ازدواج سالم و زندگی خانوادگی طراحی کنیم.
تاکنون در تاریخ، خداوند از طریق افراد با استعداد وارد جهان شده است، کانون خانواده میگوید که خدا از طریق هر خانواده وارد جهان میشود. هر یک از اعضای خانواده به گونهای آفریده شده است که کانالی برای جاری شدن عشق و کلام خدا برای دیگران باشد. والدین مظهر والدین بهشتی هستند که به فرزندان خود زندگی میدهند. شوهر و زن مظهر یگانگی پدر بهشتی و مادر بهشتی هستند. فرزندان در آغوش والدین بهشتی متولد شده و رشد می کنند تا در نهایت تجسم والدین بهشتی در خانواده خود بشوند.
این امر، همراه با علوم اجتماعی، ما را فرا میخواند که عبادت را نه بر اساس الگوی فردی (وحدت خدامحور روح و جسم، خلقت یک فرد ایدهآل) بلکه بر اساس الگوی خانواده (وحدت خدا محور زن و شوهر، والدین و فرزندان، ایجاد یک خانواده ایدهآل سه نسل) در نظر بگیریم.
عبادت یا راهنمای معنوی خانواده محور محیطی است که در آن هر خانواده با تحقق هدف سه مفعول، چهار پایه اساسی را بواقعیت درمیآورد. این بدان معنی است که خدا، شوهر، زن و فرزند به نوبه خود به عنوان فاعل برای سه نفر دیگر عمل می کنند. در تناسب با شرایط طبیعی، خداوند، یا مادر، یا پدر، یا فرزند ممکن است در موقعیت فاعلی قرار بگیرند. قلب خانوادگی همه را آزاد می کند تا نقش های فاعلی و مفعولی را به طور هماهنگ بعهده گیرند.
راهنمای معنوی خانوادگی، محیطی برای جشن و تمرین این امر در هر خانواده، در هر هفته خواهد بود. این تجربه در جامعه، باعث تقویت پایه و اساس آن در خانه میشود. کانون خانواده می آموزد که بهشت روی زمین چیزی چیزی این نیست که این امر در هر خانواده در سراسر جهان اتفاق میافتد.
- یک قالب ممکن برای داشتن این نوع راهنمای معنوی را در نظر بگیریم.
- الگویی مبتنی بر آیین برای راهنمای معنوی هفتگی
برکت ازدواج کانون خانواده یک مراسم مقدس است. بعبارت دیگر والدین راستین یک سنت مذهبی عمیقی بوجود آوردهاند که برکت ازدواج نقطه مرکزی آن است. برگزاری مراسم برکت در استادیوم ها درواقع یک مراسم عبادت مقدس بود و هست. راهنمای معنوی خانوادگی بر اساس چارچوب برنامههای کانون خانواده برای روزهای مقدس، برکت ازدواج و مراسم ایل شیم است. بهرحال هر منطقه و یا هر کشور میتواند با توجه به شرایطی که دارند در مورد لباس و چیدمان محراب و میزان رسمی یا غیر رسمی بودن آن تصمیم بگیرند.
ترتیب عمومی مراسم:
- تجمع و آغاز برنامه
- ورود/ معرفی زوج مسئول (و خانواده آنها در صورت حضور)
- روشن کردن شمع مقدس
- تعظیم در برابر والدین بهشتی و والدین راستین
- قرائت پیمان خانواده (جزئی یا کامل)
- خواندن برگزیده سخنان والدین راستین و تأمل در آن
- گفتگو و تبادل اعضای خانواده، زن و شوهر، فرزندان و والدین با یکدیگر
نظر: نکته هفتم، گفتگوی خانوادگی، بخش اصلی راهنمای معنوی است. سرویس هفتگی محیطی برای ارتباط صمیمانه، و فضای امنی برای بیان احساسات بوجود میآورد. اعضای خانواده قدردانی، اعتراف، بخشش، آنچه در حال حاضر با آن رودرو هستند، و ابراز محبت با دیگران در میان میگذارند. هر خانواده ای آزاد است که در صورت انتخاب، مراسم کوچک خود را برگزار نماید. بهرحال ممکن که کل این برنامه چیزی در حدود 30 دقیقه طول بکشد، اما این میتواند در شرایط مختلف تفاوت داشته باشد.
- قرائت پیمان برکت ازدواج توسط زوجین
- آئین مذهبی برای زوجها
نظر: مراسم برکت (پیمان، پاشیدن آب مقدس و نوشیدن شربت مقدس) تزریق عشق الهی به ازدواج مقدس بر اساس یک تعهد متقابل مورد تائید قرار گرفته میباشد. همه زوج ها، از جمله مهمانانی که در برنامه شرکت می کنند، مراسم مقدس را تجربه می کنند. میتوان تصور کرد که یک جماعت می تواند مراسم برکت ازدواج یک عروس و داماد جدید و همچنین گام های تشریفاتی به سوی برکت ازدواج زوجین را در درون سرویس هفتگی اجرا نماید. اینها البته می توانند جداگانه نیز برگزار شوند.
- قرائت پیمان پاکی توسط کودکان، جوانان و مجردان
- پیمان پاکی برای جوانان
نظر: من پیشنهاد می کنم مراسم ”ایل شیم“ برای فرزندانمان از سن 12 سالگی برگزار شود. این امر به نوجوانان قدرت میدهد تا در آمادگی برای برکت ازدواج، پاکی و پرهیز از هرگونه رابطه جنسی را حفظ کنند. آنها با گفتگو و صحبت کردن درباره چگونگی عملکرد خود در این زمینه، هر هفته برای حفظ پاکی پیمان می بندند. در دهه 1990، دکتر کتی وینینگ، استاد دانشگاه UTS و برایان سابورین، یکی از فارغ التحصیلان، مراسم ”ایل شیم“ را بوجود آورده و کانون خانواده آن را تداوم بخشید. در سال 2021، مادر مون برنامه مشابهی را در مقیاس بین المللی تأسیس کرد که در حال حاضر فستیوال برکت نامیده میشود.
دعای پایانی
نظر: این برنامه در مجموع آن چیزی است که کاتولیک ها بعنوان سیستم توبه برای فرد برگزار میکنند، اما کانون خانواده آن را در سطح خانواده برگزار مینماید. به جای کشیشها به عنوان پدران جانشین، والدین به عنوان مشاور و مربی برای فرزندان خود (و همچنین برای یکدیگر) خدمت می کنند. این امر برای فرزندپروری راستین ضروری است.
نکاتی دیگر
در مراسم شربت مقدس: آیا نوشیدن شربت مقدس بیش از یک بار جایز است؟ زن و شوهرهای برکت گرفته اغلب هنگام اجرای مراسم شربت مقدس برای زوجهای جدید خود نیز در همراهی با آنها مینوشند. به اشتراک گذاشتن شربت مقدس به این معناست که زن و شوهر به طور منظم از نظر روحی پیوند به یکدیگر را حفظ و تقویت میکنند.
در سنت کاتولیک، غسل تعمید، مهر تأیید و مراسم عشای ربانی، آئینهای مشخص و واضحی هستند که همیشه برگزار می شوند. غسل تعمید به معنای تولد دوباره است و یک بار در زندگی دریافت میشود. مهر تائید در تکمیل مراسم غسل تعمید فرد برگزار میشود و فقط یک بار اجرا میشود. مراسم عشای ربانی مراسمی برای تائید عضویت فرد در کلیسا است و به طور منظم اجرا میشود. پدر مون و مادر مون مراسم هشتمین روز و مراسم یکصد و سومین روز، مراسم ایل شیم و مراسم شربت مقدس را برپا کردند که نوع آپدیت شده مراسمهای غسل تعمید، مهر تائید و مراسم عشای ربانی است. آنها با پیشرفت کانون خانواده به خانوادههای برکت گرفته فرصت دادند تا در موقعیتهای مختلف مشیت شده چندین بار شربت مقدس را دریافت کنند. آنها برای تقدیس زندگی خانوادگی و ایجاد ارتباط با دنیای روح مراسم عروج یا مراسم سانگ هوا را بوجود آوردند. کانون خانواده باید الهیات مقدس را توسعه دهد و اینها یک شروع هستند.
عملکرد تعمیرگاه: از نظر پدر مون، عبادت به طور سنتی به عنوان یک “تعمیرگاه” برای رهایی مردم از گناه عمل می کند. عبادت یا راهنمای معنوی خانوادگی به همین صورت عمل نموده و حتی مسیری فراتر از آن را فراهم می کند. روشهایی که ما با آن خود را برای دریافت برکت و تحکیم آن آماده میکنیم، همان روشهایی برای از بین بردن ریشه گناه هستند. پس عبادتی که باعث تکثیر چند برابری برکت بوده و موفقیت آن را تقویت می کند، تعمیرگاه واقعی است. فراتر از عملکرد تعمیرگاه، این راهنمای معنوی خانوادگی برای دوره رشد ضروری است. در آینده از تعمیرگاه به مرکز تولید تبدیل خواهد شد.
مالکیت خانواده: در این راهنمای معنوی خانوادگی، والدین بهشتی نه از پشت منبر بلکه از طریق فرزندان، خواهر و برادر، همسر، و والدین سخن گفته و همچنین گوش میدهد. این امر در راستای تائید دیدگاه کانون خانواده است که هر خانواده مالک چان ایل گوک است.
مهمان پسند است: همه موارد فوق به همان اندازه برای یک زوج و خانوادهای که برای اولین بار به این برنامه دعوت شدهاند ارزش دارند. همه میخواهند عشق زندگی خود را پیدا کنند، ازدواج خود را حفظ کنند و فرزندانی سالم تربیت کنند. در طول هر مراسم عبادت یا راهنمای معنوی خانوادگی، از هر زوج جدید حاضر دعوت می شود تا پیمان برکت را تأیید کنند و بر اساس آن برکت ازدواج دریافت کنند. از هر فرد جدید دعوت می شود تا در جهت آمادگی برای دریافت برکت ازدواج، پیمان ببندد تا پاکی جنسی خود را حفظ کند.
بشارت دهنده است: ازدواج و خانواده شاد بزرگترین محصول جهان است و اگر کانون خانواده به طور مؤثر این گنج را به اشتراک بگذارد، جهانیان خواستار آنها در همسایگی خود هستند. این روش راهنمائی معنوی هفتگی به خانواده های برکت گرفته کمک می کند تا شبکه های اجتماعی را گسترش دهند.
آموزشی است: این سرویس یا راهنمای معنوی خانوادگی شامل قرائت کردن سخنان والدین راستین است که پیام اصلی برنامه و معنای آن را مطرح میکند. هر سرویس هفتگی باید با آموزش برای زوج ها در مورد اخلاق جنسی مطلق، برای مجردها در مورد آمادگی برای برکت، برای همسران در مورد مهارت های زناشویی و فرزندپروری، و برای فرزندان در مورد دوست داشتن والدین همراه باشد.
پیشگویی اصل الهی را برآورده می کند: راهنمای معنوی خانوادگی فرض می کند که جمعیت بزرگی برای دریافت برکت ازدواج آماده شده است. این امر بیانگر پیشگویی ”مقدمه بازسازی“ در اصل الهی است: «در دوره ای که قرار است مشیت بازسازی پس از ظهور دوم ناجی تکمیل شود، بر اساس کلام عهد تکمیل شده و مزیت زمانی مردم باید به طور کامل تا سطح روح الهی بطور کامل رستاخیز شوند. علاوه بر این، راهنمای معنوی خانوادگی به خانوادهها قدرت میدهد تا خود برخاسته و دست به عمل بزنند. این امر برای جهانی طراحی شده است که در ”ناجی، ظهور او و هدف ظهور دوم“ پیشگویی شده است، جایی که در آن مردم فاقد گناه اصیل بوده و نیازی به دعای سخت یا داشتن ایمان ندارند. فرزندان آنها به طور طبیعی خوب و بی گناه به دنیا می آیند و به همین ترتیب برای پاکسازی گناهان خود نیازی به نجات دهنده ندارند.
تعالیم کانون خانواده را قابل اجرا میسازد: همه ادیان ارزش های واقعی خانواده را تأیید می کنند و می توانند سنت های خود را از طریق این پیشنهاد به روز کنند. دولت ها می توانند سیاست های قابل اجرا را بر اساس ارزش های خانواده راستین بازنگری کنند.
رسالت روحانیون را بازنویسی می کند: رهبری روحی نه به موعظه ها و دیگر فعالیتهای روی سن، بلکه به داشتن و بکارگیری قلب والدینی بستگی دارد. پدر مون در پیامشان در 31 ژانویه 1976 در این مورد فرمودند:
”پدر و مادر باید با هم متحد بوده و الگوهایی برای فرزندانشان باشند تا از آنها پیروی کنند. به عنوان مثال، پدر باید نشان دهد که یک مرد چگونه باید زندگی کرده و چگونه باید از یک زن مراقبت کند. ما باید این نوع سنت را برقرار کنیم. … چنین خانواده ای میتواند الگوی همسایگان و اقوام خود باشد و آغازگر حلقه متحده شود. … سپس همسایه ها خود به خود برای کسب مشاوره می آیند …. و بستگان هنگام بروز مشکلات برای مشاوره به نزد آنها خواهند آمد.“
این امر به ورای نسلها میرود: من همه این مطالب را برای فرزندانم عنوان کردم و یکی از دخترانم گفت:
“من کاملا موافقم که کانون خانواده باید بر ازدواج و زندگی خانوادگی تمرکز کند – به خصوص اگر بخواهیم نسل های بعدی را به کانون خانواده علاقه مند نگه داریم – باید روی خانواده متمرکز شود. شوهرم روز گذشته با یک مسئول جوان در کانون خانواده صحبت میکرد … و او گفت که چند گروه در سرتاسر آمریکا وجود دارند که در حال ایجاد اجتماعات خانواده محور هستند. … من فکر می کنم این گروه ها بیشتر از تمرکز بر فقط اعضای کانون خانواده! به طور طبیعی در ایجاد اجتماعات بزرگتر موفقتر خواهند بود – این همان چیزی است که ما میخواهیم، اینطور نیست؟
که من پاسخ دادم بله./